הזדמנויות להסבת מקורות האנרגיה בנמל התעופה לאנרגיות מתחדשות
ההישג החשוב של טיסת Solar Impulse 2, הטיסה הראשונה שהצליחה להקיף את העולם בעודה מונעת על ידי אנרגיה סולארית בלבד, עדיין אינו מבשר את החלפת כל צי המטוסים לכאלה הטסים על אנרגיה סולארית, אך בעתיד כנראה יתאים לטיסות קצרות טווח של שירותי הטסה רפואית.
כיום יש ארבע הזדמנויות להסבת מקורות אנרגיה של נמלי תעופה לאנרגיה מתחדשת: חשמל באתר, רכבי שירות חשמליים, חשמול שער העלייה למטוס וחימום וקירור באתר.
אנרגיה סולארית לייצור חשמל בנמלי תעופה
מערכות תאים פוטו-וולטאיים (סולאריים) מתאימים מאוד לנמלי תעופה בשל הפרופיל הנמוך, התייעלות אנרגטית והיכולת להשתלב בפיתוח קיים. טכנולוגיות מתחדשות אחרות, כגון אנרגיית רוח, מהוות אתגר בקרבת נמלי תעופה בשל גרימת חסימה פיזית וסיכון בטיחותי. הפרופיל הנמוך של הפאנלים הסולאריים בפרויקט מאפשר למקם אותו כמעט בכל מקום: ניתן להצמיד מערכות סולאריות למבנים קיימים או עתידיים שבהם מבנה הבניין (ולא הפרויקט הסולארי) הוא הגורם השולט בבדיקת חסימת המרחב האווירי. ניתן גם למקם אותו במקומות רבים בנמל התעופה, מבנים מסחריים, משרדי הנהלה ואפילו בקרבה למסלולי הטיסה, מבלי לגרום לפגיעה פיזית במרחב האווירי. פאנלים סולאריים יכולים ליצור בעיית סינוור במרחב האווירי המשפיעה על המטוסים המתקרבים ועל מגדל הפיקוח האווירי. מכיוון שלפאנלים סולאריים יש משטח חלק ומבריק, הם יכולים ליצור בוהק במיוחד כאשר השמש נמוכה בשמים. כדי להבטיח שפרויקטים סולאריים לא ייצרו בעיות סנוור, חשוב להעריך את הפוטנציאל של ליקוי הראייה על בקרי הטיסה, טייסים וכל קולטן רגיש אחר על או ליד נכסי נמל התעופה כחלק ממיקום הפרויקט.
הפרויקטים צריכים לפעול בהתאם לכללי המדינה המתאימים להערכת בעיות בטיחות הקשורות לפרויקטים סולאריים, כולל ICAO Doc 9184, המדריך לתכנון שדות תעופה, חלק 1. דוגמה לתקנות המדינה להערכת בעיות בטיחות פוטנציאליות הקשורות לפרויקטים סולאריים היא ה -SGHAT – כלי לניתוח סכנת בוהק שמש של מנהל התעופה הפדרלי של ארה”ב, הזמין לשימוש באינטרנט, היכול לשמש גם להערכת השפעות סנוור פוטנציאליות.
שלושה סוגים שונים של עיצובי פרויקטים סולאריים חדישים ממתקני נמל תעופה, כוללים צמודים על הקרקע, מותקנים על הגג ונתמכים על חופה. הפיתוח על הקרקע הוא הזול ביותר ומשמש בדרך כלל עבור התקנות גדולות. מתקנים צמודי גג הם לרוב הקטנים והיקרים ביותר מכיוון שהם מחוברים למבנים קיימים, הדורשים הנדסה מפורטת. ניתן גם לשלב מתקנים הנתמכים בחופה בשטחי חניה קיימים ולספק חניה מקורה ללקוחות.
העתיד של לוחות סולאריים בנמלי תעופה
שלל חידושים סולאריים נמצאים בפיתוח וצפויים להיות זמינים בעתיד הקרוב. מוצר עם שכבה דקה יאפשר לכסות משטחים בקלות רבה יותר בפאנלים סולאריים. פאנלים סולאריים משולבים גם בחומרים תעשייתיים אחרים כגון בגדים כדי לאפשר ייצור אנרגיה להפעלת מכשירים ידניים. בנוסף, חומרי בניין משולבים עם תאים פוטו-וולטאים, לרבות רעפי גג, יאפשרו לספק אנרגיה סולארית כחלק מבנייה חדשה מבלי לשנות את עיצוב הבניין עם מבנים נוספים כמו פאנלים סולאריים.
סעיף 6 של מסמך הנחיות זה מספק דוגמאות לפרויקטים של אנרגיה מתחדשת שנבנו בשדות תעופה. הוא כולל פרויקטים צמודי גג הממוקמים בנמל התעופה ג’ורג’ בדרום אפריקה ובשדה התעופה סימור בגלפגוס, ופרויקט נתמך בחופה בפאלאו. הפרויקט המוצע של 100 קילוואט עבור נמל התעופה מנלי בקינגסטון, ג’מייקה במסגרת פרויקט הסיוע של ICAO-UNDP יהיה פרויקט נתמך בחופה הממוקם מעל אזורי חניה קיימים. פרויקט ה-500 קילוואט המוצע בנמל התעופה הבינלאומי מוי במומבסה, קניה ופרויקט ה-1 מגה וואט בנמל התעופה הבינלאומי של דואלה בדואלה, קמרון, מוצעים שניהם כעיצובים צמודי קרקע.