בשנים אחרונות יותר ישראלים מקימים מערכות סולאריות על שטחי הגגות של בתיהם הפרטיים ובנייני מגורים משותפים. לתופעה הזאת יש מספר סיבות. ראשית כל, בשל ההסדרה של חברת החשמל (מונה נטו) שנערכה לאחרונה, ההתקנה של מערכות לוחות סולאריים הפכה לקלה יותר, הן מבחינת ההתעסקות בירוקרטית וזמני ההמתנה לאישורים הנדרשים והן מבחינת העלויות. בנוסף, בשל ההתחייבות של חברת החשמל לתעריפים קבועים עבור החשמל המיוצר באמצעות המערכות סולאריות, בעלי גגות סולאריים מצליחים כבר היום להוזיל באופן משמעותי את העלויות עבור צריכת החשמל או אף להפסיק לשלם על החשמל כלל. יש לציין כי במדינות עם מודעות אקולוגית מפותחת (ובקרוב גם בישראל), בעלי גגות ביתיים עם לוחות סולאריים לא רק שלא משלמים עבור החשמל אלא גם מרוויחים על עודפי הייצור שנמכרים לרשתות החשמל.

לייעוץ או קבלת הצעת מחיר התקשרו 072-394-6666

הצעת מחיר למערכת סולארית

מערכת סולארית לבית

ואולם, בעלי מערכות סולאריות ביתיות דואגים לא רק לאינטרסים כלכליים אישיים. למעשה, עבור רבים, ההקמה והתחזוקה של מערכות סולאריות מהווה ביטוי לשינוי בתפיסת העולם, תוך כדי פיתוח המודעות האקולוגית וההבנה העמוקה כי כל אחד מאתנו אחראי על עתידו של כדור הארץ. כיום כבר הוכח כי המעבר לייצור אנרגיה סולארית שבא על חשבון שריפת הדלקים, תורם ליצירת סביבה אקולוגית נקיה יותר, עם אוויר לא מזוהם. וחשוב אף יותר: תהליך המעבר לשימוש באנרגיה סולארית נחשב לאחד הפתרונות היעילים ביותר למניעת התחממות האקלים. לכן, הפאנלים הסולאריים המותקנים על גגות הבתים הפרטיים והמשותפים, כמו גם על מבנים ציבוריים, תעשייתיים ומסחריים, "נלחמים" במשבר האקלים, עבור העתיד שלנו, של ילדינו ושל האנושות כולה.

מהי למעשה מערכת סולארית?

ובכן, עיקר המערכת הוא לוחות פוטו וולטאים המיועדים לקליטת קרינת השמש האלקטרומגנטית, העשויים מתאי סיליקון עם כיסוי מזכוכית. הפוטונים שנפלטים מהשמש נקלטים בתוך הלוחות ומומרים לאנרגיה חשמלית. ככל שהלוחות על הגג רבים יותר ובעלי ניצולת (תפוקה מקסימלית) גדולה יותר, כך מיוצרת כמות גדולה יותר של חשמל סולארי. בישראל, החשמל שהופק על ידי מערכת סולארית מוחזר לשימוש בחברת החשמל, או במילים אחרות, בעלי גגות סולאריים "מוכרים" את החשמל שהם מייצרים לחברת החשמל. עודפי החשמל – הכמות שלא נוצלה לצרכים ביתיים – מהווים רווח נקי עבור בעל המערכת הסולארית.

התקנת מערכות סולאריות ביתיות

שימוש במערכות סולאריות בישראל

כאשר בכל רחבי העולם מתפתחים ערוצים טכנולוגיים מגוונים ליצירת אנרגיה ירוקה (בין היתר באמצעות הרוח והמים), האקלים הישראלי שטוף השמש ושופע אור ברוב ימות השנה מאפשר תנאים אופטימאליים לשימוש במערכות המייצרות אנרגיה סולארית. על כך, על פי התחזיות, כאשר יותקנו הפאנלים הסולאריים על רוב הגגות המתאימים בישראל, האנרגיה שתופק על ידיהם תספק את כל הדרישות לצריכה הביתית. במצב זה, השימוש בגז טבעי, דלקים וגזי חמימה ירד באופן משמעותי, עד כדי המינימום האפשרי.

כדי לקדם תחזיות אלה, חלו לאחרונה שינויים מהותיים בתהליך ההתקנה והתחזוקה של מערכות סולאריות. כך למשל, כדי לעודד צרכנים להתקין לוחות השמש על גגות בתיהם, החלה חברת החשמל בצעדים מהותיים של הסדרות והקלות. כך למשל הוכרז על ביטול תשלומי המיסים והארנונה עבור הקמת מערכות סולאריות. צעד זה תרם במיוחד להוזלה משמעותית של עלויות ההקמה של פאנלים סולאריים על גגות בנייני מגורים משותפים. בנוסף, אם בעבר תהליך ההתקנה של מערכות סולאריות היה כרוך בהתעסקות מייגעת בשלל הליכים בירוקרטיים, הרי שכיום ההליכים הרשמיים קוצרו, ועל כך גם זמני ההמתנה והביצוע.

בנוסף, בשנים אחרונות השתפרה טכנולוגיית ייצור של המערכות סולאריות באופן מהפכני, ובזכות הפיתוחים החדשניים עלות ההתקנה והתחזוקה של הלוחות ירדה, בעד שהתפוקה ואורך חייהם עלו באופן משמעותי.

עלויות ההשקעה מול רווחים פוטנציאליים

כיום בישראל, הקמה של מערכות סולאריות מהווה השקעה אידיאלית ברמת סיכון נמוכה, לטווח הקצר והארוך. העלות הכוללת של מערכת סולארית משתנה בהתאם לגודל השטח שמתאים להנחת הפאנלים (ועוד שלל פרמטרים כגון המיקום, הגיל והמצב של הגג), אך נכון להיות המחיר הבסיסי עומד על כ- 30,000 שח. על מנת לעודד הקמה של מערכות סולאריים, המדינה  מציעה לצרכנים הלוואות מיוחדות בתנאי אטרקטיביים עם חלוקת תשלומי החזר נוחה וידידותית.

חשוב לציין שמערכת סולארית ביתית אינה דורשת תחזוקה יקרה או אינטנסיבית. חשוב לבצע בדיקות תקופתיות על ידי עובד החברה בו בוצעה הרכישה של הפאנלים כדי לוודא כי המערכת תקינה. בנוסף, יש לנקות את הלוחות מחלקיקי אבק ופיח, שלכת, ענפים, לשלשת ציפורים או כל לכלוך אחר. בהינתן שהטיפול נעשה בקביעות, ומכיוון שבישראל כמעט ולא מתרחשות מתופעות אקלים קיצוניות (כמו סופות או שלגים עוצמתיים), אין סיבה שהלוחות הסולאריים יתקלקלו או יהרסו, או שתפוקתם תרד בצורה דרסטית לפני שתוקפם פג, כמובן בתנאי שהותקנו בצורה נכונה על פי ההנחיות הרשמיות על ידי אנשי מקצועי מוסמכים.

פנלים סולאריים לבית פרטי

המערכת הסולארית מחזירה את ההשקעה הנדרשת להתקנתה תוך 6-8 שנים, על ידי חסכון בעלויות החשמל ולאחר מכן הופכת לרווח פסיבי קבוע למשך כל שנות החיים של הלוחות הסולאריים. למעשה, בממוצע, התשואה לשנה עומדת על למעלה מ-11 אחוז ל-25-30 שנים – אורך חיים ממוצע של מערכת סולארית מודרנית.

על פי הנתונים של מכון לסטטיסטיקה, מחירי החשמל לצרכן עלו בשנים שבין 2013 ל-2020 בכ-15 אחוזים. כאשר קצב העלייה של מחיר החשמל "המסורתי" אינו צפוי להשתנות, בעלי גגות סולאריים נהנים מתעריף קבוע על פי ההסדרה של חברת החשמל. התעריף מתומחר על ידי חברת החשמל בהתאם להספק המערכת. כך, חברת החשמל תרכוש עודפי האנרגיה ממערכת הפאנלים בהספק שבין 15ל- 25 קילו וואט במחיר שבין 45 ל-48 אגורות ל- WH.

לייעוץ או קבלת הצעת מחיר התקשרו 072-394-6666

הצעת מחיר למערכת סולארית

כתיבת תגובה