ייצור חשמל ירוק בישראל מהווה כשישה אחוזים מכלל ההפקה של החשמל וזאת למרות התנאים הטבעיים האידיאליים שהתברכה בהם ארצנו. בשנים אחרונות החלה המדינה לעודד תהליכים לשינוי המצב כדי לעמוד בסטנדרטים בינלאומיים. בין שלל הצעדים שהממשלה מקדמת רבים מיועדים להגברת קצב המעבר משריפת הדלקים והגז הטבעי לשימוש במקורות אנרגיה מתחדשים.

על פי היעד שנקבע על ידי המדינה, בעוד כעשר שנים, התפוקה של אנרגיה מתחדשת בישראל אמורה להוות כ-30 אחוז מכלל יצור האנרגיה. נכון להיום, על מנת להגיע ליעד הזה, לא מספיק לעודד גופים פרטיים ומסחריים להתקין פאנלים סולאריים על גגות המבנים. צריך להשמיש גם שטחים חקלאיים להקמת מערכות סולאריות לחקלאות וזאת כמובן בלי לפגוע בתוצר חקלאי עצמו. כדי לסייע לחקלאיים להקצות שטחים נרחבים בחוות פעילות להטמעת לוחות סולאריים, הוקם לאחרונה פרויקט מחקר חדשני לעידוד ויישום טכנולוגיה של פאנלים סולאריים על קרקע חקלאי. הפרויקט נתמך על ידי משרד האנרגיה ומשרד החקלאות ומתבסס על שישה מחקרים לבדיקת ייתכנות של פריסת לוחות סולאריים בשטחי חממות של ירקות.

מערכת סולארית על קרקע חקלאית

לייעוץ או קבלת הצעת מחיר התקשרו 072-394-6666

הצעת מחיר למערכת סולארית

הרציונל של התכנית מבוסס על הערכה כי הטמעה של מערכות סולאריות בשטחי חקלאות משתלמת משתי זוויות: מצד אחד, פאנלים שמוקמים על גבי החממות אינם תופסים שטח חיוני ומצד שני, הגידולים זוכים להצללה טבעית. מה גם, שייתכן כי בזכות ההצללה שיוצרים הפאנלים הסולאריים יהיה ניתן לגדל בחוות אלה זנים חדשים של ירקות. ליתרונות אלה נוסיף גם אפשרות לעצמאות אנרגטית עבור חוות חקלאיות והרווח החקלאי לטווח ארוך.

לוחות סולאריים על קרקע חקלאית – יתרונות עיקריים

כאמור, התקנה של מערכות סולאריות על קרקע חקלאית מעודדת על ידי המדינה ועל כך החקלאיים שמעוניינים להצטרף למיזם זוכים להטבות רבות, ביניהן גם הוזלת מחירי ההתקנה של המערכת הסולארית. כמו כן, במקרים רבים, השטח שמיועד לפאנלים סולאריים, שימש לפני זה לגידולים ועל כך עבר תהליך עיבוד ושיטוח. שטח כזה אינו מצריך עבודות הכנה יקרות ומורכבות ומוכן לפריסה של הפאנלים באופן מידי. כמו כן, קרקע חקלאית בדרך כלל נבדקת על ידי בדיקות סקר גיאו-טכניות ועל כך נחשב לבטוח ונטול סיכונים עבור מערכות סולאריות.

כאמור, היתרון המובהק של הקמת מערכות הפאנלים הסולאריים על קרקע חקלאית נובע משיפור איכות הגידולים. כך ההצללה תאפשר ניצול טוב יותר של הקרקע תוך כדי יצירת תנאים שיהיו ידידותיים לזנים חדשים, אלה שגידולם מצריך צל והורדת הטמפרטורה. ייתכן גם כי בזכות הפאנלים הסולאריים יהיה ניתן להעריך את עונות הגידול של זני ירקות רבים. בנוסף, השימוש בהצללה טבעית יגרום לצמצום השימוש במים.

הטמעת מערכות סולאריות מהווה עבור בעלי חוות חקלאיות מעין השקעה פיננסית. כבר בשנים הראשונות שלאחר ההקמה של הלוחות הסולאריים, החקלאיים זוכים להפחתה בעלויות החשמל. בעתיד הרחוק יותר השימוש בפאנלים עשוי להביא לחקלאיים רווח פאסיבי ועצמאות אנרגטית.

מערכת סולארית חקלאית

לייעוץ או קבלת הצעת מחיר התקשרו 072-394-6666

הצעת מחיר למערכת סולארית

כתיבת תגובה