בשנים אחרונות, יותר ויותר בעלי קרקעות חקלאיים מקימים חוות סולאריות על השטחים הפנויים, וזאת בשל העובדה כי חוות אלה מהוות הזדמנות נדירה ליצור הכנסה פאסיבית לטווח ארוך, עם השקעה נמוכה יחסית ופוטנציאל רווחי גדול.

בעבר, תהליך ההקמה של חוות סולאריות היה מורכב , יקר וכרוך בהגשת שלל מסמכים, טפסים ואישורים. אולם, משבר האקלים שמתרחש נגד עינינו, דוחק את האנושות ליצירת פתרונות אנרגטיות שאינם מזהמות את הסביבה. חוות חקלאיות, כמו כל שאר מתקנים להפקה של חשמל ירוק, מהוות אפיק מהותי בחיפוש אחר אלטרנטיבות אפקטיביות לייצור אנרגיה באמצעות נפט או גז טבעי.

לאחרונה, בשל כניסתה של ישראל לעידן המעודד יצור אנרגיה מתחדשת, ביצעה הממשלה מספר צעדים חשובים על מנת לעודד בעלי שטחים להפוך את הקרקעות הפנויות למקור אנרגיה ירוקה וכך לספק מענה לצרכים אנרגטיים של ישראל ולצמצם את הפגיעה באקלים שנוצרת בהפקת אנרגיה באופן מסורתי, על ידי שריפת הדלקים.  אולם, גם לאחר ההקלות ברגולציה וצמצום הדרישות מצד המדינה, הקמת מערכת פאנלים סולאריים על שטח חקלאי מצריכה תהליך ארוך, שכולל שלל הכנות מראש וטיפול ביורוקרטי מורכב. 

חווה סולארית על קרקע חקלאית

אז מה צריך לדעת לפני שניגשים להקמה?

בישראל קיימים שטחים רבים שמוגדרים כחקלאיים אך הם משמשים לצרכי החקלאות. בדרך כלל, הקרקע נרכשה להשקעה עתידית ונמצאת כרגע בתהליך קבלת ההיתר לבנייה או למטרות אחרות. במקרים אחרים, הקרקע שימש לצרכים חקלאיים בעבר אך מסיבות כלכליות או אחרות, כרגע אינו מיועד לגידולים חקלאיים. כך או אחרת, כל עוד הקרקע פנויה, ניתן להפוך אותה לחווה סולארית וכך למעשה לשמש אותה לרווחים באמצעות הפקת חשמל מאנרגיית השמש. מעבר לחסכון והכנסות עתידיות, בעלי הקרקעות מרוויחים הזדמנות לעצמאות אנרגטית וגם תורמים את חלקם לצמצום הזיהום ליצירת פתרונות למשבר האקלים.

חשוב לציין כי בשנים אחרונות, החלו לקום ברחבי העולם פרויקטים פורצי דרך אשר מאפשרים הקמת פאנלים סולאריים על שטחים שמשמים לגידולים חקלאיים. הפאנלים מונחים על השטחים בסמוך לגידולים או על גגות של מבנים חקלאיים. יחד עם זאת, בארץ, מיזם דו שימוש בשטחים חקלאיים, הן לצורך הפקת החשמל והן למטרות חקלאיות, עדיין בשלב המחקר. נכון להיות, החוות הסולאריות בישראל מוקמות בשטחים שלא משמשים לחקלאות.   

כיום, פרויקטים בתחום הקמת חוות סולאריות מתחלקות לשני סוגים: אלה שמצריכים היתר ואלה שנכללים בתוך תכנית.

על מנת להתחיל פרויקט של הקמת חווה סולארית, ראשית כל, על בעלי השטח לבצע שינוי ייעוד הקרקע: מקרקע חקלאית למתקן סולארי (מתקן פוטו וולטאי בינוני). הטיפול בתהליך נעשה בדרך כלל על ידי חברה יזמית שמתמחה בתחום. החברה תבצע בדיקת שטח, תאבחן את נתוני הקרקע, תאסוף ותגיש את כל המסמכים הנדרשים לביצוע ההליך. חשוב לציין כי ההיתר יינתן רק בתנאי שהקרקע עומד בכל הקריטריונים המפורטים במסמכים רשמיים של משרד הפנים ומשרד החקלאות. 

12 תגובות על “חווה סולארית על קרקע חקלאית”

  1. מעוניין לשמוע על הקמה של חוה סולארית על שטח של בערך 15 דונם
    אשמח ליצירת קשר בהקדם

    הגב
  2. היי, אין לי קרקע וגם לא גג, אבל אני מעוניין להשקיע באנרגיה סולארית, יש דרך ?

    הגב
  3. מעוניית לדעת על התהליך והעלות של הקמת חווא סולרית על 10 דונם של קרקע ביעוד חקלאי (פוריה)

    הגב
  4. אביהוד לוי

    יש לי 13 דונם, מעוניין לשמוע האם ניתן לעשות חווה סולארית על הקרקע

    הגב
  5. אני מעוניין לדעת האם יש אפשרות לעשות בקרקע חקלאית של 24 דונם חווה סולארית ואיך להתחיל בתהליכים רשוי של זה

    הגב

כתיבת תגובה